Studia Podyplomowe Lean Management w Systemie Ochrony Zdrowia

Studia Podyplomowe Lean Management w Systemie Ochrony Zdrowia przygotowują słuchaczy do skutecznego i efektywnego wykorzystania w zarządzaniu w jednostkach ochrony zdrowia kompetencji w obszarze wiedzy, umiejętności, kultury organizacyjnej oraz narzędzi i rozwiązań właściwych metodyce Lean Management ze szczególnym uwzględnieniem procesu zarządzania zmianą w jednostce ochrony zdrowia.

Atuty kierunku
Koła zębate ikona

Merytoryczny Program 
– partnerstwo ekspertów –praktyków z SGH, szpitala – pioniera wdrożenia i Jednostki szkolącej i certyfikującej w Lean Management

Świecąca żarówka na dłoni ikona

wartość dodana 
– rozwiązywanie realnych problemów, możliwość certyfikacji, narzędzia ciągłego doskonalenia, sieć relacji w środowisku Lean

Książka z wyborem na tak i nie ikona

Perspektywy rozwoju 
– możliwość wykorzystania koncepcji i narzędzi Lean w doskonaleniu efektywności i jakości w każdej branży

Dlaczego warto?

  • Kadra dydaktyczna – zajęcia prowadzą doświadczeni wykładowcy ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz praktycy z renomowanych instytucji branżowych – Centrum Leczenia Oparzeń im. dr. Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich oraz Lean w Medycynie sp. z o.o. To gwarancja wysokiej jakości kształcenia opartej na rzeczywistych przykładach wdrożeń Lean w ochronie zdrowia – zarówno z perspektywy szpitala, który jako pierwszy w Polsce wdrożył w 100% zasady Lean w swojej działalności jak i firmy zajmującej się konsultingiem z zakresu wdrażania zmian.
  • Certyfikowane kwalifikacje – program studiów obejmuje trzy poziomy zaawansowania: Lean Inspirator, Lean Ekspert i Lean Lider, które będą zgodne z wymaganiami Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Absolwenci są przygotowani do zdania egzaminu i uzyskania uznawanego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w zarządzaniu procesam – w ochronie zdrowia.
  • Uniwersalne umiejętności – program studiów dostarcza wiedzy i umiejętności, które można wykorzystać nie tylko w sektorze ochrony zdrowia, ale także w innych branżach. Absolwenci zdobywają kompetencje z zakresu zarządzania procesami, zespołami, projektami oraz zmianą, co otwiera nowe ścieżki kariery w różnych organizacjach.
  • Praktyczne zastosowanie Lean Management – studia koncentrują się na praktycznym wdrażaniu narzędzi Lean Management, przygotowując słuchaczy do identyfikacji problemów, optymalizacji procesów, tworzenia efektywnych zespołów, stosowania podstawowych metod zarządzania zmianą i podejmowania działań ciągłego doskonalenia. Absolwenci są w stanie natychmiast zastosować zdobytą wiedzę w swoim miejscu pracy.
  • Perspektywy zawodowe – absolwenci stają się ekspertami w zarządzaniu procesami w ochronie zdrowia, zyskując przewagę na rynku pracy. Umiejętności Lean Management są wysoko cenione, co stwarza możliwości rozwoju kariery na stanowiskach menedżerskich, doradczych i liderów projektów w ochronie zdrowia i innych sektorach.
  • Rozwój w zgodzie z przepisami – studia odpowiadają na aktualne potrzeby rynku, wpisując się w Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 23 kwietnia 2024 r., co daje absolwentom zatrudnionym lub planującym rozpoczęcie kariery w sektorze ochrony zdrowia pewność, że ich kompetencje są zgodne z najnowszymi standardami prawnymi.

Czy dla mnie?

Studia Podyplomowe Lean Management w Systemie Ochrony Zdrowia skierowane są do wszystkich zainteresowanych poszerzeniem wiedzy w zakresie Lean Management i nabyciem bądź doskonaleniem umiejętności w zakresie Lean Management z wykorzystaniem praktycznych przykładów realnych problemów. W szczególności Studia dedykowane są dla:

  • pracowników i kadry zarządzającej jednostek sektora ochrony zdrowia (publiczne i prywatne podmioty lecznicze, organy tworzące podmiotów leczniczych, Narodowy Fundusz Zdrowia, Ministerstwo Zdrowia)
  • osób planujących rozpoczęcie kariery zawodowej w sektorze ochrony zdrowia
  • osób zainteresowanych koncepcją, narzędziami i wdrażaniem metodologii Lean Management 

Rekomendacje

Zapraszam do wzięcia udziału w programie przygotowanym z Partnerami Centrum Leczenia Oparzeń im. dr Stanisława Sakiela i Lean w Medycynie sp. z o.o. Wszyscy wykładowcy SGH spotykają się z problemami zarządczymi w systemie ochrony zdrowia pełniąc role trenerów, doradców, także praktykując w obszarach finansowo-zarządczych. Wykładowcy Partnerów borykają się z nimi na co dzień. Dlatego cieszymy się, że zgodzili się legitymować i realizować proponowany dla Państwa program studiów. Odkryjcie zatem z nami koncepcje i narzędzia, których zastosowanie pozwoli usprawniać procesy w Waszych miejscach pracy, zlikwidować marnotrawstwo zasobów, zarządzać ograniczeniami, cieszyć się skutecznością działania, a z poczynionych oszczędności pokryć koszty studiów kolejnych członków Waszych organizacji. Jestem w systemie ochrony zdrowia od 1990 roku. Przed nami nieustanne wyzwania zarządcze. Dzisiaj znamy koncepcję i mamy narzędzia.

dr hab. Wioletta Baran, prof. SGH
Kierownik studiów

Program

  • Lean Management w teorii i praktyce zarządzania (32 godz.)
  • Warunki zarządzania operacyjnego w podmiotach leczniczych (8 godz.)
  • Informacja i komunikacja w jednostkach ochrony zdrowia (8 godz.)
  • Lean Management w zarządzaniu jakością (16 godz.)
  • Wdrażanie Lean Management w jednostkach ochrony zdrowia (40 godz.)
  • Zarządzanie procesowo-zasobowe z wykorzystaniem narzędzi Lean Management (40 godz.)
  • Zarządzanie zespołami w jednostkach ochrony zdrowia (16 godz.)
  • Zarządzanie projektami z wykorzystaniem teorii ograniczeń (16 godz.)
  • Zarządzanie zmianą w procesie ciągłego doskonalenia (16 godz.)
  • Seminarium w ramach wdrożeniowej pracy końcowej (4 godz.)

Razem: 196 godz.

Kierownik studiów

dr hab. Wioletta Baran, prof. SGH
Katedra Rachunkowości Menedżerskiej

Biegły rewident z doświadczeniem w obszarze rewizji finansowej, audytu wewnętrznego, pracy głównego księgowego, controllingu operacyjnego. Pielęgniarka dyplomowana z doświadczeniem pielęgniarki anestezjologicznej, instrumentariuszki, pielęgniarki chirurgicznej. Kierownik Kursu Doskonalącego „Lean–TOC–SixSigma w praktyce podmiotu leczniczego. Narzędzia zwiększające dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej” w Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii SGH. Praktyk w zakresie controllingu kosztów, audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej w podmiotach leczniczych. Dydaktyk w obszarze rachunkowość, rachunkowość finansowa, rachunek kosztów, rachunkowość zarządcza, accounting, cost accounting, management accounting na studiach licencjackich, magisterskich, podyplomowych. Szkoli zarządzających podmiotami leczniczymi w zakresie wykorzystania narzędzi rachunkowości zarządczej. 

Spoiler title
 

Autorka publikacji dotyczących wykorzystania informacji kosztowej do zarządzania, w tym książki pt. System informacyjny rachunkowości zarządczej w samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej. Zainteresowania badawcze–system informacyjny rachunkowości zarządczej, pomiar i ocena efektywności funkcjonowania, kontrola zarządcza w podmiotach leczniczych. Zrealizowane projekty 17 projektów m.in. szkoleniowych, badawczych, wdrożeniowych m.in. dla podmiotów leczniczych, w tym: Lean – TOC – SixSigma w praktyce podmiotu leczniczego, kursy doskonalące, SGH 2023, Szkolenia dla organów tworzących i zarządzających podmiotami leczniczymi w projektach PO KL w latach 2018–2022 i PO WER 2009–2013 w zespole KRM SGH, BSC dla Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 2017 r., Projekt Rozporządzenia w sprawie rachunku kosztów dla zakładów opieki zdrowotnej, Ministerstwo Zdrowia, w latach 2008–2015.

Wykładowcy

Sylwester Gregorczyk
dr hab. Sylwester Gregorczyk, prof. SGH

Kierownik Katedry Zarządzania Strategicznego w Instytucie Zarządzania w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH. Wykładowca Podyplomowych Studiów Zarządzania Projektami SGH oraz w programie EAUM–MBA. Sekretarz techniczny Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania PAN.

Uczestnik licznych projektów naukowo-badawczych, konsultingowych i szkoleniowych, m.in. związanych z inicjatywą wspólnotową EQUAL, programem Leonardo da Vinci. Autor około 30 publikacji naukowych i fachowych z dziedziny zarządzania. Zainteresowania naukowe dotyczą problematyki zarządzania strategicznego, a w szczególności projektowania strategii, modeli biznesowych oraz wdrażania zmian strategicznych. Autor/ współautor wielu publikacji z zakresu nauk o zarządzaniu. Autor i uczestnik wielu badań naukowych. Wykładowca na studiach pierwszego i drugiego stopnia, podyplomowych oraz MBA. Doświadczony konsultant, członek zespołów eksperckich i autor ekspertyz dla biznesu (m.in. PWPW S.A., PEKAES S.A., Pekao Leasing, Adamed).
dr hab. Mateusz Juchniewicz, prof. SGH

Kierownik Katedry Zarządzania Projektami SGH. Absolwent kierunku Zarządzanie i Marketing SGH. Kierownik, sekretarz i wykładowca Podyplomowych Studiów Zarządzania Projektami. Certyfikowany kierownik projektu w zakresie zarządzania projektami (PRINCE2® i AgilePM®), portfelami (MoP®) i ryzykiem (M_o_R®).

Kierownik i uczestnik projektów naukowo-badawczych, doradczych (m. in. budowanie dojrzałości projektowej organizacji) wdrożeniowych (m. in. wdrażanie metodyk, biur zarządzania projektami, usprawnianie procesów biznesowych) i szkoleniowych. Współpracuje zarówno z sektorem publicznym (m. in. KPRM, Ministerstwo Infrastruktury, jednostki sektora finansów publicznych), jak i prywatnym (głównie firmy z sektora energetycznego, transportowego, B+R). Specjalizuje się w zagadnieniu dojrzałości projektowej, zarządzaniu ryzykiem w projektach oraz projektach w środowisku wielokulturowym. Członek PMI, IPMA oraz współzałożyciel Stowarzyszenia Menedżerów Projektów – Absolwentów Podyplomowych Studiów Zarządzania Projektami SGH. Autor kilkudziesięciu publikacji z dziedziny zarządzania, w tym pierwszej w Polsce monografii poświęconej dojrzałości projektowej organizacji.
 Joanna Żukowska zdjęcie
dr hab. Joanna Żukowska, prof. SGH

Kierownik Zakładu Przedsiębiorczości i Otoczenia Biznesu. Kierownik Studiów Podyplomowych Profesjonalny Menedżer Niepublicznej Placówki Edukacyjnej oraz Studiów Podyplomowych Akademia Profesjonalnego Coacha. Koordynator merytoryczny programu Global Biznes Practicum w ramach SGH–MBA.

Posiada Międzynarodowy Certyfikat Trenera w zakresie treningu, uczenia się i rozwoju wydawanego jest przez Edexcel i BTEC Professional Qualifications. Wieloletni akredytowany coach ICF. Odbyła staże na Uniwersytecie w Bolonii i na Uniwersytecie Fordham w Nowym Jorku. Prowadziła wykłady w Toulouse Business School, ISCAP Porto, Vilnius Business School, Turku School of Economics, ISCTE Lisbon, Budapest Business School, Chulalongkorn University, Universita Bicocca di Milano, Universita di Firenze. Wchodziła w skład zespołu ekspertów realizujących projekty strategicznego HR i coachingu między innymi w Totalizatorze Sportowym, Leroy Merlin, Raiffeisen Leasing, Santander, Eurocash, Novartis, Bosch Siemens, EBM Polska, Urząd Miasta Warszawa, Urząd Miasta Piekary Śląskie, Urząd Miasta Dąbrowa Górnicza, Future Processing, SNG, Enkev Polska i innych. Specjalizuje się w strategicznym zarządzaniu personelem, coachingu, komunikacji marketingowej, kreowaniu relacji z klientem. Autorka licznych publikacji naukowych.
Paweł Wyrozębski zdjęcie
dr hab. Paweł Wyrozębski, prof. SGH

Koordynator studiów i Przewodniczący Rady Programowej na nowym kierunku studiów magisterskich Zarządzanie projektami w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Współorganizator i wykładowca Podyplomowych Studiów Zarządzania Projektami SGH oraz Podyplomowych Studiów Oceny i Audytu Projektów.

Absolwent kierunku Zarządzanie i Marketing SGH. Wykładowca programu Master of Business Administration Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (SGH–WUM MBA). Certyfikowany specjalista w zakresie zarządzania projektami (PRINCE2® i AgilePM®), ryzykiem (M_o_R®), portfelami (MoP®) i programami projektów (MSP®) oraz facylitacji (Metodyka Process Iceberg®). Kierownik, współorganizator i konsultant projektów naukowo-badawczych, doradczych i szkoleniowych. Specjalizuje się w zagadnieniach zarządzania projektami, w tym szczególnie biur zarządzania projektami (autor pierwszej polskiej książki nt. PMO), metodykami zarządzania projektami i zarządzaniem wiedzą w projektach (rozprawa habilitacyjna). W tych dziedzinach prowadzi działalność naukową, publikacyjną, dydaktyczną i doradczą. Członek stowarzyszeń fachowych (PMI, IPMA) i propagator idei zarządzania projektami także poza środowiskiem akademickim.
Monika Raulinajtys–Grzybek zdjęcie
dr hab. Monika Raulinajtys-Grzybek, prof. SGH

Kierownik Katedry Rachunkowości Menedżerskiej Kieruje pracami badawczo-dydaktycznymi zespołu Katedry Rachunkowości Menedżerskiej. Prowadzi zajęcia z obszaru rachunkowości, rachunkowości zarządczej i rachunku kosztów w języku polskim i angielskim. Kieruje projektami badawczymi na szczeblu krajowym i międzynarodowym, w tym projektami finansowanymi ze środków unijnych (EU4Health, FERS, PO WER, PO KL).

Specjalizuje się w obszarach powiązanych z opieką zdrowotną i zdrowiem. Realizowane projekty badawcze dotyczą finansowania opieki zdrowotnej na szczeblu systemowym i organizacyjnym, a także zarządzania procesowego w organizacjach. Prowadzi Think Tank SGH w ochronie zdrowia, organizacji badawczej w strukturach SGH prowadzącej prace w tematyce zdrowia. Reprezentuje SGH w spotkaniach grup roboczych z obszaru zdrowia, występuje na konferencjach branżowych, nadzoruje prace nad badaniami i analizami, pisze raporty i ekspertyzy. Kieruje studiami Executive SGH–WUM MBA w ochronie zdrowia. Obok prac zarządczych nad kształtowaniem programu prowadzi zajęcia z rachunkowości finansowej i rachunkowości zarządczej na programie MBA–SGH i MBA for Startups. Członkini Rady Taryfikacji I kadencji przy Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Współpracuje z podmiotami leczniczymi jako konsultantka dyrekcji w obszarze controllingu i członkini Rad Społecznych. W pracy doradczej zajmuje się controllingiem, zarządzaniem procesowym i wnioskowaniem na podstawie informacji finansowych. Prowadziła wykłady na University of Mauritius, University of Sarajevo, Vilnius Gediminas Technical University, University of Economics – Varna, Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin, Universität Stuttgart.
Wioletta Baran
dr hab. Wioletta Baran, prof. SGH

Biegły rewident z doświadczeniem w obszarze rewizji finansowej, audytu wewnętrznego, pracy głównego księgowego, controllingu operacyjnego. Pielęgniarka dyplomowana z doświadczeniem pielęgniarki anestezjologicznej, instrumentariuszki, pielęgniarki chirurgicznej. Kierownik Kursu Doskonalącego „Lean–TOC–SixSigma w praktyce podmiotu leczniczego. Narzędzia zwiększające dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej” w Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii SGH. 

Praktyk w zakresie controllingu kosztów, audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej w podmiotach leczniczych. Dydaktyk w obszarze rachunkowość, rachunkowość finansowa, rachunek kosztów, rachunkowość zarządcza, accounting, cost accounting, management accounting na studiach licencjackich, magisterskich, podyplomowych. Szkoli zarządzających podmiotami leczniczymi w zakresie wykorzystania narzędzi rachunkowości zarządczej. Autorka publikacji dotyczących wykorzystania informacji kosztowej do zarządzania, w tym książki pt. System informacyjny rachunkowości zarządczej w samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej. Zainteresowania badawcze – system informacyjny rachunkowości zarządczej, pomiar i ocena efektywności funkcjonowania, kontrola zarządcza w podmiotach leczniczych. Zrealizowane projekty 17 projektów m.in. szkoleniowych, badawczych, wdrożeniowych m.in. dla podmiotów leczniczych, w tym: Lean – TOC – SixSigma w praktyce podmiotu leczniczego, kursy doskonalące, SGH 2023, Szkolenia dla organów tworzących i zarządzających podmiotami leczniczymi w projektach PO KL w latach 2018–2022 i PO WER 2009–2013 w zespole KRM SGH, BSC dla Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 2017 r., Projekt Rozporządzenia w sprawie rachunku kosztów dla zakładów opieki zdrowotnej, Ministerstwo Zdrowia, w latach 2008–2015.
Zuzanna Świerc
Zuzanna Świerc

Asystent w Katedrze Rachunkowości Menedżerskiej Kolegium Nauk o Zarządzaniu SGH. Absolwent studiów doktoranckich SGH. Posiada bogate doświadczenie zawodowe w publicznej ochronie zdrowia jako pracownik komórki ds. nadzoru nad podmiotami leczniczymi w jednostkach samorządu terytorialnego, główny księgowy i dyrektor finansowy podmiotów leczniczych (szpital powiatowy i szpital kliniczny), główny księgowy Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji.

Wieloletni wykładowca i trener na szkoleniach i konferencjach dla głównych księgowych i dyrektorów podmiotów leczniczych oraz podmiotów tworzących organizowanych przez podmioty komercyjne, publiczne i pozarządowe. Od 2016 roku wykładowca na studiach podyplomowych SGH „Zarządzanie podmiotami leczniczymi”, promotor prac dyplomowych. Prowadzi zajęcia na studiach pierwszego i drugiego stopnia z zakresu rachunkowości, rachunkowości finansowej i menedżerskiej, rachunkowości projektów, rachunku kosztów, podatków w rachunkowości. Autorka współpracująca z redakcjami Finansów Publicznych, Zeszytów Metodycznych Rachunkowości i Portalu Budżetowego Wydawnictwa GOFIN oraz Zarządzania Placówką Medyczną (Wiedza i Praktyka).
Mariusz Nowak
dr n. med. Mariusz Nowak, MBA

Doktor nauk medycznych, doświadczony lekarz oraz ceniony wykładowca akademicki, z pasją do nauki i innowacji w dziedzinie ochrony zdrowia. Od 2005 roku pełni funkcję Dyrektora Centrum Leczenia Oparzeń im. dr. Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich – jednej z najważniejszych instytucji medycznych w Polsce, która zdobyła również uznanie na arenie międzynarodowej.

Centrum to jest uznawane za jeden z najnowocześniejszych ośrodków w Europie, specjalizujący się w kompleksowym leczeniu oparzeń oraz ran przewlekłych, zapewniając pacjentom najwyższy standard opieki medycznej i stosując najnowsze technologie. Od początku swojej kariery konsekwentnie zaangażowany w poprawę jakości polskiego systemu ochrony zdrowia. Jako pierwszy Dyrektor szpitala publicznego w Polsce z sukcesem wdrożył zarządzanie procesowe oparte na innowacyjnych metodach, takich jak Lean Management, Six Sigma oraz Teoria Ograniczeń (TOC). Dzięki tym rozwiązaniom przyczynił się do optymalizacji procesów medycznych i administracyjnych, poprawiając efektywność operacyjną placówki oraz podnosząc jakość świadczonych usług zdrowotnych. Autor licznych publikacji naukowych, które przyczyniają się do rozwoju wiedzy z zakresu leczenia oparzeń i ran przewlekłych. Jest również współtwórcą trzech innowacyjnych wynalazków w dziedzinie medycyny – urządzeń i opatrunków termoczułych, które znajdują zastosowanie w leczeniu ran. Dodatkowo, opracował nowatorski system zarządzania szpitalem, łączący najnowsze rozwiązania technologiczne z zarządzaniem procesowym, który stanowi wzór dla innych jednostek medycznych dążących do poprawy jakości i efektywności.
Wojciech Smętek
Wojciech Smętek, MBA

Doświadczony menedżer o wieloletnim stażu w sektorze opieki zdrowotnej, specjalizujący się w zarządzaniu relacjami pracowniczymi, finansami oraz projektowaniu usług przyjaznych dla pacjentów i ich rodzin. Przez lata pracy zdobył szeroką wiedzę w zakresie optymalizacji procesów oraz poprawy jakości opieki zdrowotnej, co czyni go ekspertem w obszarze zarządzania szpitalami i placówkami medycznymi.

Jako absolwent prestiżowego TOC+ Management Institute oraz certyfikowany Jonah, posiadacz LEAN Green Belt i tytułu MBA w obszarze zarządzania służbą zdrowia, dysponuje solidnym fundamentem wiedzy z zakresu nowoczesnych metod zarządczych, takich jak Teoria Ograniczeń (TOC) i Lean Management. Te umiejętności pozwalają mu skutecznie identyfikować oraz eliminować ograniczenia procesowe, co przekłada się na zwiększenie wydajności i efektywności w zarządzanych przez niego placówkach. Aktywnie wdraża zaawansowane narzędzia zarządzania projektami, w szczególności wykorzystując metodologię Critical Chain Project Management (CCPM), aby skutecznie realizować projekty w środowisku szpitalnym, gdzie kluczowa jest terminowość i niezawodność działań. Jego podejście obejmuje także stosowanie technologii chmurowych, które umożliwiają szybkie i elastyczne reagowanie na kryzysy oraz efektywne zarządzanie procesem zmian. Dzięki takiemu podejściu potrafi skutecznie mitygować ryzyko oraz zapewniać ciągłość operacyjną placówek medycznych, co jest szczególnie istotne w dynamicznie zmieniającym się środowisku ochrony zdrowia.
Jacek Węgrzyk
Jacek Węgrzyk

Mgr inż. Elektronik. Absolwent trzeciej kohorty Executive Studies in Finance organizowanych wspólnie przez SGH i EY. Wykładowca akademicki. Członek TOCICO. Certyfikowany Jonah® Przez większość życia zawodowego pracował na stanowiskach menedżerskich w przemyśle farmaceutycznym w środowisku międzynarodowym.

Brał m.in. czynny udział w połączeniu dwóch globalnych firm farmaceutycznych. Od 2016 r. związany z Centrum Leczenia Oparzeń im. dr. Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich. Od 2018 do 2024 r. dyrektor ds. ekonomicznych. Obecnie odpowiedzialny za doskonalenie procesów w tym szpitalu. Jest jedną z pierwszych osób w Polsce, które dostrzegły ogromną potrzebę poprawy rzeczywistości szpitalnej w oparciu o innowacyjne metody zarządcze. Od 2014 r. do chwili obecnej wykłada zarządzanie procesowe w oparciu o Lean w Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego w Warszawie. Był odpowiedzialny za wprowadzenie Lean Management oraz Teorii Ograniczeń (TOC) w Centrum Leczenia Oparzeń, a obecnie pracuje na rzecz szerszego zastosowania nowoczesnych metod zarządczych w regionalnym i krajowym systemie opieki zdrowotnej. Specjalizuje się w Lean Management oraz TOC. Interesuje się głównie metodami usprawniającymi przepływ (DBR) i narzędziami logicznego myślenia, które wspomagają wdrażanie wielu ulepszeń w obszarach takich, jak zarządzanie epidemiologiczne i zasobowe.
Marcin Ludyga
Marcin Ludyga, MBA

Menedżer systemu opieki zdrowotnej, specjalizujący się w transformacji cyfrowej i optymalizacji operacyjnej, z ponad 10–letnim doświadczeniem w zarządzaniu w sektorze ochrony zdrowia oraz usługach teleinformatycznych. Posiada certyfikację Jonah oraz jest absolwentem TOC+ Management Institute, co czyni go ekspertem w zakresie Teorii Ograniczeń (TOC) i optymalizacji procesów organizacyjnych.

Entuzjasta zmian i optymalizacji procesowej oraz zwolennik ciągłego podważania „status quo”. Jako menedżer, którego codzienną rolą jest realizacja zadań z zakresu kontroli jakości i procesu cyfryzacji, Marcin wspiera szpitale w procesie ciągłego doskonalenia (POOGI), wdrażając innowacyjne rozwiązania, które łączą nowoczesne technologie, takie jak dedykowane aplikacje, telemedycyna i e–usługi, z poprawą efektywności operacyjnej i jakości opieki nad pacjentem. Jego umiejętności zarządcze oraz strategiczne podejście pozwalają na tworzenie trwałych rozwiązań, które wspierają rozwój szpitala i rozwój kompetencji i zwinności cyfrowej personelu szpitala. Współpracuje, zarządza i wspiera zespoły menedżerów średniego i wyższego szczebla, koncentrując się na inicjatywach związanych z poprawą doświadczeń pacjentów, zarządzaniem zasobami oraz optymalizacją procesów. Współpracuje także z zespołami interdyscyplinarnymi nad implementacją narzędzi takich jak Lean Management i Six Sigma, wspierając szpital w dostarczaniu najwyższej jakości opieki medycznej oraz eliminacji wszechobecnego marnotrawstwa organizacyjnego. Ponadto, w Centrum Leczenia Oparzeń (CLO) pełni kluczową rolę w rozwoju wewnętrznej Akademii Menedżera, która umożliwia retencję i transfer wiedzy oraz umiejętności w przedsiębiorstwie, tworząc trwałą wartość dodaną dla organizacji i jej pracowników i utwardzając efekty realizowanych przez pracowników wdrożeń. Reprezentuje jednostkę w zakresie promocji wewnętrznych wdrożeń, występując jako prelegent na licznych konferencjach i wydarzeniach - tak regionalnych jak i krajowych i międzynarodowych. Jest prowokatorem zmian w wielu obszarach systemowych i chętnie angażuje się w inicjowanie innowacyjnych przedsięwzięć, których efekty nie ograniczają się do pojedynczych jednostek, ale obejmują swoją skalą złożone systemy.
Grzegorz Koczor
Grzegorz Koczor, MBA

COE Lean w Medycynie sp. z o.o. Lean Healthcare Master Trainer. Twórca marki Lean w Medycynie. Ukończył studia z zarządzania projektami na WSB–NLU w Nowym Sączu oraz z biotechnologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.

Kompetencje menedżerskie zdobywał podczas studiów podyplomowych Zarządzanie w Ochronie Zdrowia na Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu oraz MBA w Ochronie Zdrowia na WSB–NLU w Nowym Sączu. Dziś jest ekspertem oraz coachem specjalizującym się w zagadnieniach z obszaru przywództwa i metodyki Lean w ochronie zdrowia. Od kilku lat pomaga przedsiębiorstwom przejść na wyższy poziom zarządzania. Zasłynął jako inicjator rozwiązań biznesowych podnoszących efektywność i innowacyjność firm, opartych na indywidualnym podejściu do ich strategii. Prowadzi warsztaty rozwoju dla managerów przedsiębiorstw medycznych. Współtwórca nowego brandu Konferencyjnego „Jakość i Lean w medycynie”. Jego najnowsza edycja odbyła się w Ustce w 2023 r. Wykładowca na studiach MBA w tematyce ochronie zdrowia oraz Zdrowia Publicznego. Autor licznych publikacji w tym książki pt. „Lean w medycynie”. Wspierał we wdrażaniu zmian i szkolił zespoły m.in. w takich organizacjach jak: Europejski Fundusz Leasingowy S.A., Credit Agricole Bank Polska S.A., Kompania Piwowarska, FIXiT S.A., Ringier Axel Springer Polska, Schneider Electric, EMC Instytut Medyczny S.A, Medicover sp. z o.o., Centrum Medyczne Damiana sp. z o.o., Dolnośląskie Centrum Rehabilitacji sp. z o.o., WSS im. Gromkowskiego we Wrocławiu, Narodowy Fundusz Zdrowia, Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, WSS Kamieńskiego we Wrocławiu.
Jakub Napierała
Jakub Napierała, MBA

CFO Lean w Medycynie sp. z o.o. Lean Healthcare Master . Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz MBA w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz University of Minnesota. Posiada uprawnienia członka rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa oraz licencję maklera papierów wartościowych.

Jest też członkiem prestiżowego, międzynarodowego stowarzyszenia ACCA (Association of Chartered Certified Accountants). Przez przeszło 20 lat zajmował się zarządzaniem obszarami związanymi z obsługą funduszy inwestycyjnych w mBanku oraz PKO BP, a także zarządzał organizacjami pracującymi na zlecenie instytucji finansowych (usługi księgowe i agent transferowy). Obecnie koncentruje się głównie na wsparciu managerów i pracowników sektora ochrony zdrowia w ciągłym doskonaleniu i zwiększaniu efektywności procesów. Wyznaje zasadę, że podstawą skutecznego zarządzania jest kultura organizacji oparta na wzajemnym szacunku, zaangażowaniu, dostępie do rzetelnych informacji oraz nieprzerwanym samodoskonaleniu. Tę ideę skutecznie wciela w życie, czego dowodem jest trwająca już kilka lat współpraca z firmami zaangażowanymi we wdrażanie kultury LEAN. Wspierał we wdrażaniu zmian i szkolił zespoły m.in. w takich organizacjach jak: Europejski Fundusz Leasingowy S.A., Credit Agricole Bank Polska S.A., Kompania Piwowarska, FIXiT S.A., Ringier Axel Springer Polska, Schneider Electric, EMC Instytut Medyczny S.A, Medicover sp. z o.o., Centrum Medyczne Damiana sp. z o.o., Dolnośląskie Centrum Rehabilitacji sp. z o.o., WSS im. Gromkowskiego we Wrocławiu, Narodowy Fundusz Zdrowia, Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, WSS Kamieńskiego we Wrocławiu.
„ ”

Rekrutacja

Rekrutacja na 1. edycję studiów trwa od 13 stycznia 2025 r. do 10 lutego 2025 r.

Planowany termin uruchomienia studiów: 8 marca 2025 r.

O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń, rozumiana jako:

  • zarejestrowanie się w Internetowym Systemie Studiów Podyplomowych (ISSP), dostępnym po kliknięciu przycisku: ZAPISZ SIĘ / ZALOGUJ,
  • dokonanie wpłaty czesnego (min. pierwsza rata),
  • złożenie wymaganych dokumentów.

Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:

  • umowa o warunkach odpłatności za studia  (umowa zostanie przygotowana przez SGH),

  • formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
  • odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,

Uwaga:

Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.

Warunkiem ukończenia studiów jest m.in. uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie pod opieką opiekunów merytorycznych pracy końcowej w formie projektu wdrożeniowego związanego z profilem studiów.

Harmonogram

Spotkania odbywają się przeciętnie co dwa–trzy tygodnie, w soboty i niedziele 9:00–17:00.

Zjazdy, poza zjazdem pierwszym, odbywają się w siedzibie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Zjazd pierwszy odbędzie się w siedzibie Centrum Leczenia Oparzeń im. dr Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich. W ramach zjazdu Partnerzy przeprowadzą warsztaty:

  • Lean w Medycynie – autorską symulację Lean Air
  • Centrum Leczenia Oparzeń im. dr. Stanisława Sakiela – praktyczne aspekty, wdrożonej w szpitalu publicznym, metodologii Lean Management.

Terminy zjazdów w nadchodzącej 1. edycji studiów:

I semestr

  • 08–09 marca 2025 r.  Miejsce zjazdu: Centrum Leczenia Oparzeń w Siemianowicach Śląskich. Dojazd, wyżywienie i ewentualny koszt noclegu we własnym zakresie słuchaczy.
  • 22–23 marca 2025 r.
  • 05–06 kwietnia 2025 r.
  • 26–27 kwietnia 2025 r.
  • 17–18 maja 2025 r.
  • 31 maja – 01 czerwca 2025 r.
  • 14–15 czerwca 2025 r.

Terminy zjazdów w II semestrze podane zostaną w najbliższym czasie.

Przewidywany termin zakończenia studiów: 19 kwietnia 2026 r.

Opłaty

Opłata za całość studiów wynosi 11 000 zł.

Możliwość wpłaty w dwóch ratach:
I rata – 5 000 zł płatna przy zapisie,
II rata – 6 000 zł płatna do 7 marca 2025 r.

W ramach opłaty SGH zapewnia niezbędne materiały dydaktyczne i konspekty zajęć oraz opłatę za udział w warsztatach w szpitalu, w siedzibie Partnera (Centrum Leczenia Oparzeń w Siemianowicach Śląskich). Koszty dojazdu do miejsca warsztatów i ewentualnego noclegu uczestnicy pokrywają we własnym zakresie.

Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów, w tym odpisu w języku angielskim.

Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.

Kontakt

SEKRETARZ STUDIÓW
dr hab. Wioletta Baran, prof. SGH
e-mail: leanmanagement@sgh.waw.pl

kierownik studiów
dr hab. Wioletta Baran, prof. SGH
e-mail: wbaran1@sgh.waw.pl

Adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie 
al. Niepodległości 162, 02-544 Warszawa
Budynek S (ul. Batorego 8)

Organizator studiów
Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie 
Katedra Rachunkowości Menedżerskiej

  • Zajęcia w uczelni
  • Spotkania odbywają się przeciętnie co dwa–trzy tygodnie, w soboty i niedziele 9:00–17:00.
  • Opłata za całość studiów: 11 000 zł (możliwe raty).
PARTNERZY
Wioletta Baran
Kierownik studiów

dr hab. Wioletta Baran, prof. SGH
e-mail: wbaran1@sgh.waw.pl

 

sekretarz studiów

dr hab. Wioletta Baran, prof. SGH
e-mail: leanmanagement@sgh.waw.pl

Programy MBA i studia podyplomowe